nrc media logo

Vijf vragen over de quality view

Krista Koelmans, Project & Performance Manager bij NRC XTR, vertelt over onze definitie van de ‘quality view’, waarom dit een belangrijk onderdeel is bij onze XTR-producties, hoe wij continu optimaliseren op inhoud en aanjaging en met welke tools wij werken.
Lees hieronder het interview.

NRC XTR laat klanten bij XTR-producties alleen betalen voor lezers die minimaal 15 seconden actief in het verhaal blijven; de zogenaamde ‘quality view’. Kun je dat eens nader toelichten?

“Als adverteerder wil je dat je boodschap bij je doelgroep terecht komt. Het afrekenen op een quality view is vanuit NRC een manier om daar garanties op te geven. Een verhaal moet natuurlijk wel überhaupt gelezen worden door je doelgroep, om die boodschap over te brengen. Wij beloven aan onze adverteerders middels de quality view dat je alleen betaalt per lezer die minimaal 15 seconden actief het verhaal van de adverteerder leest. Zo voorkom je dat je betaalt voor een landing op je verhaal, waarbij een lezer na 2 seconden de pagina weer verlaat. Op die manier is er geen kans op boodschapoverdracht geweest en daarom brengen wij dat niet in rekening.”

Waarom wordt de ondergrens voor een quality view juist bij 15 seconden getrokken?

“15 seconden is wat NRC betreft de ondergrens, gebaseerd op meerdere contentsamenwerkingen, en daarmee uiteindelijk een belangrijke benchmark geworden. Als lezer zit je na gemiddeld 15 seconden echt ín het verhaal, in plaats van enkel het scannen van de titel, ondertitel en het bekijken van de bijbehorende foto. We zien dit ook terug in de cijfers; als een lezer minimaal 15 seconden in het artikel actief is, leest de lezer het artikel veelal helemaal uit. Dat is het doel als je hoogwaardige content maakt, maar nog belangrijker als je branded content effectief wilt inzetten.”

We kijken niet alleen naar de click,
maar vooral wat er ná de click gebeurt.


Jullie team optimaliseert continu op ‘inhoud’ en ‘aanjaging’. Hoe gaat dat precies in z’n werk? Waarom is dit zo belangrijk?

“Zodra een samenwerking live gaat zorgen we er voor dat we vanaf het begin af aan zoveel mogelijk leren. We kijken tot waar een lezer doorleest in het artikel en waar de lezer afhaakt. Door gebruik te maken van tools zoals MOAT kunnen we dit ook heel specifiek inzien. MOAT meet het leesgedrag namelijk op basis van activiteit en interactie en stopt met meten zodra er niks gebeurt op het artikel. In tegenstelling tot Google Analytics, dat de doorleestijd meet op basis van gemiddelden.

Om vervolgens in een verhaal tot een quality view te komen is A/B-testen heel belangrijk. Als je denkt een goede titel te hebben voor het artikel, kan het altijd zo zijn dat een andere versie het nóg beter doet. Vervolgens kijken we op basis van de data welke versie het beste werkt. Dat doen we niet alleen op titel, maar ook op bannerformaat en afbeeldingen bij het verhaal bijvoorbeeld. We kijken dus niet alleen naar de click, maar vooral wat er ná de click gebeurt.”

Je noemde net al kort de tools waar jullie mee werken, kun je daar iets meer over vertellen? En welke data en inzichten rapporteren jullie dan allemaal terug aan de klant?

“Jazeker, los van de bekende systemen in de markt, hebben we ook ons eigen interne werkproces geoptimaliseerd. We hebben vorig jaar een eigen tool ontwikkeld waarbij we alle aanpassingen real time kunnen doen in de banners, zodat we alle optimalisaties efficiënt kunnen uitvoeren. Dat scheelt tijd, kosten en is veel minder foutgevoelig. Dat is voordelig voor ons, maar pakt nog beter uit voor de adverteerder omdat we hiermee de beste resultaten halen. Actieve leesduur, scroll diepte, scroll snelheid en CTR op de banners zijn voorbeelden van metrics die we wekelijks delen met de adverteerder. Uiteindelijk willen we voor elke adverteerder de best practices tijdens de campagne inzetten om tot de beste campagne resultaten te komen. Zo proberen we alle data te verzamelen en daar conclusies uit te trekken en die uiteraard te delen met de adverteerder.”

Kun je een voorbeeld noemen van een opvallend inzicht?

“Wat ik opvallend blijf vinden is dat door het testen van twee verschillende titels voor hetzelfde verhaal, je soms een verdubbeling in CTR kan zien. Als we dat niet testen, hadden we nooit geweten dat een andere titel voor hetzelfde verhaal, twee keer zoveel verkeer en daarmee (hopelijk) twee keer zoveel quality views oplevert. Het minimaliseren van waste is niet alleen interessant voor de adverteerder, maar ook natuurlijk voor de NRC-lezer. ”


Over Krista Koelmans

Krista startte in 2015 op de advertentieafdeling van NRC. De afgelopen vijf jaar vervulde ze diverse rollen op het gebied van online en branded content. In haar huidige rol als Project & Performance Manager draagt ze bij aan het realiseren van de gestelde KPI’s (zoals de quality view) voor adverteerders en helpt ze mee om het optimale uit het NRC-platform te halen. Zo is Krista betrokken geweest bij de bouw van een eigen tool waarmee het NRC XTR-team optimalisaties realtime kan doorvoeren. Met deze tool kunnen we A/B-tests snel uitvoeren, om tijd en geld te besparen.

Bekijk onze NRC XTR-samenwerkingen

Meer informatie

Wilt u graag meer informatie over branded content bij NRC? Of heeft u interesse om te adverteren?
Wij helpen u graag persoonlijk verder.