nrc media logo

Vertrouwen, de basis voor reclame

maandag 11 oktober 2021

Het onderwerp vertrouwen in media en het maatschappelijk belang van betrouwbare informatie voor het functioneren van een democratische samenleving staat volop in de belangstelling. Het vertrouwen in Nederlandse media is groot, vooral nieuwsmedia en printmedia genieten veel vertrouwen. Voor Nederlandse adverteerders is het bestaan van betrouwbare platformen belangrijk voor het effectief overbrengen van een commerciële boodschap. Studies tonen dat vertrouwen in media een sterke invloed heeft op de perceptie van de consument en daarmee op de impact van reclame. Wanneer de ontvanger een mediamerk vertrouwt en de boodschap wordt gebracht binnen een umfeld van kwalitatieve betrouwbare content dan wordt het communicatie-effect versterkt. Het werkt positief voor het adverterende merk, de reclamebeleving is beter en het reclame-effect groter.

Kennisplatform
Talloze nationale en internationale onderzoeken hebben het belang van vertrouwen in media voor reclame onderzocht. Alle bevindingen hierover zijn samengebracht op de website www.trustinmedia.nl. Er zijn inmiddels diverse whitepapers, blogberichten, interviews, artikelen en podcasts gepubliceerd. Het platform is een initiatief van NDP Nieuwsmedia en Magazine Media Association (MMA).

In gesprek met NRC
Onderdeel van het platform is een podcastserie rondom het thema vertrouwen in media. René Moerland, hoofdredacteur NRC, spreekt in aflevering 2 van deze podcast over het onderwerp waarbij vragen aan bod komen als; waarmee verdien je vertrouwen? En hoe kun je het vertrouwen van consumenten in nieuwsmedia vaststellen? Over betrouwbaar nieuws zegt hij: “Het is een eis aan onszelf en een belofte aan de lezer” De podcast ‘In gesprek met NRC’ is hier te beluisteren.

Whitepapers
Inmiddels zijn er ook een tweetal whitepapers gepubliceerd. Het eerste whitepaper liet eerder zien dat het vertrouwen in Nederlandse media groot is. In het tweede whitepaper ligt de focus op de betere resultaten van reclamecampagnes. Adverterende merken krijgen meer bekendheid, een beter imago en meer conversie wanneer de boodschap via betrouwbare mediakanalen bij de ontvanger komt. Beide whitepapers zijn hier te downloaden.

Nieuwsmerk NRC
In 2021 onderzocht NRC Media samen met onderzoeksbureau DVJ Insights de waarde van het nieuwsmerk NRC voor adverteerders. Het onderzoek liet zien dat een advertentie in een vertrouwde dagbladomgeving veel positiever wordt ontvangen en veel meer positieve en onderscheidende associaties oproept dan dezelfde advertentie in een willekeurig andere nieuwsomgeving. Ook zorgde de NRC-context bij de eigen lezers voor significant hogere scores op de belangrijkste merk KPI’s. Lees hier meer over dit onderzoek.

Voor meer informatie over het kennisplatform Trust in Media kunt u contact opnemen via info@trustinmedia.nl