nrc media logo

Podcast

De journalistiek van NRC is niet alleen leesbaar, maar tegenwoordig ook hoorbaar. Met populaire podcastreeksen als NRC Vandaag, NRC Haagse Zaken en NRC Onbehaarde Apen spreekt NRC een breed en geëngageerd publiek aan. Maar ook de krachtige onderzoeksjournalistiek krijgt een prominente plek in auditieve vorm in spannende reeksen zoals Cocaïnekoorts, De Schaduw van Dutroux, Generatie 9/11 en Het Geheim van Rijkswijk.

Daarnaast heeft NRC een eigen audio-app, NRC Audio – de gids in het Nederlandse podcastlandschap, waar onze redacteuren de beste podcasts tippen en de laatste NRC-podcasts te beluisteren zijn.

NRC Vandaag is de best beluisterde podcast van Nederland*

In de top 100 van de best beluisterde podcasts staan zeven redactionele podcasts van NRC Media. Met stip op nummer één NRC Vandaag.

In NRC Vandaag praten presentatoren Floor Boon en Geertje Tuenter u binnen twintig minuten helemaal bij over één onderwerp. Dat doen ze samen met de redactie van NRC.

*Bron: NLO Podcast en Audio on demand Standaard, NLO/Triton Digital (10/2021)

Facts & Figures

Onze podcasts NRC Haagse Zaken (over politiek), NRC Onbehaarde Apen (over wetenschap) en NRC Vandaag (één nieuwsverhaal, elke werkdag) groeien wekelijks in het aantal downloads per aflevering.

  • 74% van de luisteraars luistert de hele aflevering
  • 46% van de luisteraars is jonger dan 35 jaar, hoogopgeleid en verdient bovenmodaal
  • De NRC-podcasts genereren in totaal ongeveer 2,5 miljoen downloads per maand
  • Advertentieposities aan het begin van de aflevering; uw boodschap is dus direct te horen
  • Ook uw merkverhaal is via verschillende distributiekanalen (Spotify, Apple Podcasts, NRC Audio, etc.) te beluisteren

Advertentiemogelijkheden

Verbind uw merk aan een NRC-podcast
Bereik luisteraars met uw commerciële boodschap wanneer zij on-the-go en volledig geconcentreerd zijn. Ontdek alle mogelijkheden: een advertentiespot voor één van onze podcasts, een eigen advertorialpodcast of een NRC XTR Branded Podcast op maat gemaakt.

Pre-rolls voor onze podcasts
Met uw boodschap in audiovorm voor onze podcasts bereikt u een groot deel van podcastluisterend Nederland. Door te adverteren voor NRC Vandaag heeft u gegarandeerde aandacht voor de nr 1. podcast in Nederland. Onze audiospecialisten kunnen desgewenst een aansluitende advertentie produceren zodat uw boodschap goed ter ore komt.

Advertorialpodcast
Uw merkverhaal in de vorm van een eigen advertorialpodcast. De advertorialpodcast is een innovatief advertentieproduct waarmee we uw verhaal en/of boodschap op een inhoudelijke manier letterlijk in de oren van de NRC-doelgroep kunnen brengen. Dit doen we door uw verhaal en uw boodschap te vangen in een serie interessante gesprekken, die worden gevoerd onder leiding van een kundige host.

NRC XTR Branded Podcast
Een podcast of podcastserie op maat gemaakt door ons brandedcontentteam. Ons brandedcontentteam NRC branded content brengt uw verhaal of boodschap in een innovatieve vertelvorm: letterlijk in het oor van uw doelgroep. Op basis van een uitgebreide kennissessie werkt ons kundige branded content team toe naar een slim creatief concept, een uitgewerkt formaat en een concreet audioscript. Uw branded podcast krijgt tevens een prominente plek in onze eigen NRC Audio app.

Met uw commerciële boodschap in onze podcasts bereikt u direct en effectief een voornamelijk jonge, hoogopgeleide doelgroep die zeer bewust en gefocust luistert. Luisteraars zetten een podcast aan op momenten dat ze er de volle aandacht aan kunnen geven. Bijvoorbeeld tijdens het reizen of het sporten. Bovendien komt uw boodschap ongestoord binnen, omdat podcastluisteraars veelal een koptelefoon gebruiken en niet worden afgeleid door omgevingsgeluid. Dichterbij uw doelgroep kunt u met uw commerciële boodschap niet komen.
Neem voor meer informatie contact op met uw accountmanager of via sales@nrc.nl.

Cases

KPN – Taboe Talk

Taboe Talk is een dappere podcastserie over moeilijke gesprekken. Want hoe makkelijk we alles online kunnen vinden, zo moeilijk is het om met anderen over taboes te praten.

In deze tiendelige reeks stelt psycholoog Roos Woltering onbespreekbare onderwerpen aan de kaak. Dit doet zij in gesprek met taboebrekers die juist online, via hun netwerk een eigen stem hebben gevonden. Taboe Talk maakt “Uit de kast komen binnen je voetbalteam”, “29 zijn en vrijgezel”, “Openlijk over je burn-out praten”, “Eenzaamheid onder jongeren” – en andere – taboes bespreekbaar. Onderwerpen die in deze huidige tijd relevanter dan ooit zijn.

Het communicatie effect van de podcast serie is d.mv. een 0-en 1-meting onder de doelgroep 18-45 jaar onderzocht. Uit dit onderzoek blijkt dat de branded podcast heeft geleid tot een aanzienlijke stijging in de gewenste merkassociatie dat “KPN een bijdrage levert aan een inclusieve maatschappij” (47% vs 32% in de 0-meting)”*. De inzet van het tijdloze communicatiemiddel podcast zorgt er, in combinatie met de relevantie van de onderwerpen, voor dat Taboe Talks nog dagelijks veel wordt beluisterd.

Taboe Talk is in 2020 bekroond met een Dutch Podcast Award in de categorie Brand Story en een bronzen AMMA-award in categorie Beste inzet van een medium.

*Bron: Effect study: Mindshare – KPN – Taboe Talk 2020

Interpolis – Onderneming van betekenis

‘Onderneming van betekenis’: een platform voor en door ondernemers

Wie zijn de bevlogen ondernemers die dagelijks hun verantwoordelijkheid nemen in de grote maatschappelijke vraagstukken van nu? En wat kunnen we van hen leren? Het contentplatform ‘Onderneming van betekenis’ (van Interpolis Zakelijk in samenwerking met NRC branded content) biedt deze entrepreneurs een podium. Voor ondernemers, door ondernemers.

Het platform richt zich in de eerste plaats op ondernemers die verder kijken dan enkel financiële doelstellingen en ook een maatschappelijk relevant doel najagen, binnen actuele thema’s zoals bijvoorbeeld corona, bedrijfscontinuïteit, duurzaamheid en veiligheid en het steunen van lokale organisaties. Op deze manier houden ze Nederland draaiende in uitdagende tijden.

De ondernemers en hun impactvolle onderneming worden uitgebreid voor het voetlicht gebracht in de contentreeks ‘Onderneming van betekenis’, een samenwerking tussen Interpolis en NRC branded content.

Met ‘Onderneming van betekenis’ introduceren we een platform waar ondernemers kunnen leren van andere ondernemers. We brengen verhalen en inzichten samen, omdat we het belangrijk vinden om in deze uitdagende tijden te verbinden. Iets wat momenteel lastig is voor ondernemers

Evelyn Bartels, merkstrateeg bij Interpolis

Kijk hier voor alle verhalen en podcasts van Interpolis ‘Onderneming van betekenis’

KPMG – Vooruitgang ontcijferd

In de podcastserie Vooruitgang ontcijferd gaat presentator Tom Jessen in gesprek met bevlogen kennisexperts over ontwikkelingen op het gebied van vooruitgang, technologie en duurzaamheid. Hoe kunnen we deze ontwikkelingen inzichtelijk maken?