nrc media logo

NRC ziet sterke toename digitaal bereik en ook het printbereik zit in de lift

woensdag 15 juli 2020

NRC presteert ook in het tweede kwartaal boven verwachting goed. Behalve de stijging van het digitaal bereik laat ook het printbereik gemeten door NOM, zowel doordeweeks als in het weekend, voor het tweede kwartaal op rij een stijging zien. Met name in de NRC-doelgroep AB1 en HBO+ is de stijging zichtbaar. Madelon Fortuin: ‘Opnieuw zien we een stijging van het printbereik binnen onze kerndoelgroep. Behalve hoog selectief bereik staat NRC vooral ook voor een hoge betrokkenheid van de lezer en luisteraar’.

Traditionele media heroveren terrein concludeerde onderzoeksbureau Kantar in het recente Mediabelevingsonderzoek. De toename van het NRC-bereik bij zowel digitaal als ook print onderstreept die conclusie. De traditionele NRC-journalistiek trekt een specifieke doelgroep aan, betrokken lezers en luisteraars die waarde hechten journalistiek die diep graaft en breed kijkt.

Die betrokkenheid blijkt ook uit de cijfers, zo is de gemiddelde abonnementsduur ruim 12,8 jaar. Ook de dagelijkse podcast NRC Vandaag heeft een groeiende groep betrokken luisteraars. Alleen al in het eerste half jaar van 2020 waren er ruim 4,7 miljoen downloads en luistert maar liefst 89% de gehele podcast uit. In een wereld met steeds meer (mis)informatie en steeds minder journalistiek weten steeds meer lezers en luisteraars NRC te vinden.

nrc1
Print2

Fortuin: “Net als ieder ander mediabedrijf hebben ook wij klappen gekregen op de advertentieafdeling. Gelukkig geen halvering van de omzet. We kijken nu naar een index die schommelt rond de 90. Wat dan vooral heel fijn is, zijn de zeer positieve resultaten op de lezersmarkt. We hebben een flinke toename van abonnees gezien. Mensen die bereid zijn te betalen voor goeie, genuanceerde uitzoekjournalistiek. Al ver voor dat de Corona-crisis uitbrak, hebben wij de beslissing genomen dat we onze journalistiek niet gratis aanbieden. En hebben we de kortlopende abonnementen afgeschaft. Het kortstlopende abonnement is tenminste één jaar. Deze strategie hadden we al ingezet. Het zorgt nu voor een goed resultaat onder de streep. En dat goede resultaat maakt dat we kunnen blijven investeren in dat waar we voor staan; iedere dag weer gaan voor het brengen van de beste én unieke journalistiek voor onze lezers en luisteraars.”

Dit artikel is ook verschenen op Adformatie, Villamedia en Nederlands MediaNetwerk.