nrc media logo

NRC Vandaag op 1 in eerste BNR Podcast Top 20

maandag 11 januari 2021

Het originele artikel is geschreven door David de Jong en is te vinden op Nederlands MediaNieuws.

NRC Media heeft met haar podcast NRC Vandaag de eerste nummer 1 positie behaald bij de BNR Podcast Top 20. BNR Nieuwsradio is dit programma begonnen om een overzicht te bieden van de best beluisterde podcasts. Deze Top 20 wordt uitgezonden bij BNR Nieuwsradio en als podcast aangeboden.

De lijst wordt wekelijks samengesteld op basis van data van Spotify, Apple Podcast en BNR Nieuwsradio.

De Zelfspodcast van Sander Schimmelpenninck en Jaap Siewertsz eindigde op de tweede plek, gevolgd door de Amerika Podcast met Jan Postma en Bernard Hammelburg van BNR Nieuwsradio als derde.

Madelon Fortuin, commercieel directeur bij NRC Media: “Hoe mooi is het dat NRC Vandaag de best beluisterde Nederlandse podcast is? Dit is een prachtige erkenning, juist omdat we in onze strategie voor 2021 het medium podcast nóg centraler hebben gesteld. Een groeiend en overwegend jong publiek luistert elke dag naar NRC Vandaag. Het persoonlijke karakter en de ruimte voor duiding en reflectie die podcast biedt draagt bij aan het vertrouwen in de journalistiek van NRC. We kunnen de luisteraar dicht en nadrukkelijk bij het journalistiek verhaal betrekken. Journalistiek die breed kijkt en diep graaft, we zijn niet van het snelle citaat.

Om podcast naar het hart van onze journalistiek te brengen, lanceerden we eind september de app NRC Audio. We omarmen podcast met een goede reden; we willen daar zijn waar onze doelgroep is en ruim 3.6 miljoen overwegend jonge en hogeropgeleide Nederlanders luistert regelmatig naar podcasts. Daarbij geloven wij in de kracht van podcast voor de adverteerder. Het is een medium met grote impact, een heel persoonlijk medium dat tijd en aandacht krijgt en vertrouwen geniet bij de luisteraar. Via podcast komt de boodschap letterlijk dicht bij de NRC doelgroep.

We bieden inmiddels een groot aantal eigen podcastseries, zoals Future Affairs (over technologie en de invloed daarvan op ons dagelijks leven) en Cocaïnekoorts (over de misdaad en rechtspraak) en meerdere staan op stapel. En natuurlijk maken we vanuit ons brandedcontentlabel NRC XTR ook podcasts voor onze commerciële partners, zoals recent voor KPN. Hoe mooi dat deze serie genaamd TaboeTalk ook de prijs heeft gewonnen van beste Branded Brand Story in de Dutch Podcast Award.”

Het originele artikel is geschreven door David de Jong en is te vinden op Nederlands MediaNieuws.