nrc media logo

NRC start groot advertentienetwerk voor podcasts

donderdag 31 maart 2022

“Audiohuis Podcastnetwerk moet hét loket zijn om de Nederlandse podcastluisteraar te bereiken”

NRC Media wil in Nederland dé autoriteit worden op het gebied van podcasting. Om die doelstelling kracht bij te zetten introduceert het deze week het Audiohuis Podcastnetwerk. Met dit breed opgezette netwerk biedt het adverteerders posities aan rond de podcasts van NRC zelf, maar ook rondom podcasts van niet-eigen merken, zoals De Stroom, FC Afkicken en het internationale Podwave.

Tekst: Robert Heeg

NRC heeft de podcast omarmd. Het medium sluit naadloos aan op de diepgravende vorm van journalistiek en de behoefte van de nieuwsgierige doelgroep aan verdieping. Dat de strategie past, wordt bevestigd door de luistercijfers: sinds NLO vorig jaar zomer cijfers publiceert van podcasts en audio on demand, voert NRC Media de ranglijst aan. Inmiddels staat het mediabedrijf met drie podcasts in de top-10, met NRC Vandaag als onbetwist lijstaanvoerder en daarmee de best beluisterde podcast van Nederland. De 13 NRC-podcasts worden wekelijks 770.000 keer gedownload. Trots is commercieel directeur Madelon Fortuin op de Zilveren Reissmicrofoon, een prestigieuze radioprijs die NRC Media in 2021 als eerste niet-omroep mocht ophalen voor haar NRC-podcastproducties.

Snelle terreinwinst
Om de successen verder te vercommercialiseren wordt nu het Audiohuis Podcastnetwerk gelanceerd. Fortuin: ‘Voortbouwend op het succes hebben we vorig jaar de ambitie neergelegd om in Nederland dé autoriteit te worden op het gebied van podcasting. Dat geldt voor kwaliteit, creativiteit, effectiviteit, maar ook voor bereik.’ De snelle terreinwinst in het medium wijt ze aan doortastend handelen. ‘Onze wortels liggen diep in de 19e eeuw, maar we zijn vernieuwend en innovatief. We zijn geen logge organisatie; als we iets zeggen, dan gaan we daar ook mee aan slag.’
Om het podcastbereik te verbreden ging NRC Media joint ventures aan met FC Afkicken (sport) en De Stroom (jongere subculturen). ‘Wij geloven in de kracht van communities rondom deze shows en persoonlijkheden, waardoor er sterke crossmediale concepten kunnen worden gebouwd. Dit opende deuren naar andere doelgroepen, en dus ook weer andere adverteerders en sponsors.’

Tussen de oren
De luisteraar weet NRC Media al goed te vinden, de adverteerder ook; de advertentieposities voor de eigen NRC-podcasts worden volop benut. Ook worden er in samenwerking met de adverteerder steeds meer branded content-producties gemaakt. De ervaring die Fortuin hier met haar team opdeed, kan ook elders worden benut. ‘Wat voor ons eigen merk geldt, geldt ook voor adverteerders: dáár willen zijn waar de consument is. Met hoge betrokkenheid. Zodat er een nauwe relatie tot stand komt tussen merk en consument. Bovendien brengt audio on demand je op andere momenten in contact met de consument dan dat je doorgaans in contact met ze bent via visuele media, zoals ook de krant of nrc.nl.’ Mediastrateeg Arne Stierman vult aan: ‘Heel specifiek aan adverteren rond podcasts is de intimiteit; je zit echt tussen de oren van de luisteraar.

Kwalitatieve en kwantitatieve impuls
Om een kwalitatieve en kwantitatieve impuls te geven aan het bereik, start NRC Media nu het Audiohuis Podcastnetwerk. Naast advertentieposities voor podcasts van het NRC-merk, worden hier ook posities verkocht vóór, in en rondom podcasts van niet-eigen merken, zoals De Stroom, FC Afkicken én van PodWave. Podwave is gelanceerd in 2018 door het toonaangevende digitale audio-adservingsysteem AdsWizz. NRC Media is de exclusieve partner van PodWave in Nederland. Het enorme netwerk, met zo’n 9 miljoen advertentieposities, vertegenwoordigt ruim tienduizend internationale podcasts. Podcast publishers zoals Spreaker, Audioboom en Adelicious behoren tot dit netwerk.
Fortuin: ‘Door onze eigen content samen met die van De Stroom, FC Afkicken en PodWave onder te brengen in Audiohuis Podcastnetwerk, bieden wij het meest gevarieerde netwerk voor gestandaardiseerde advertentieposities in en rondom podcasts. Wij willen hét loket zijn om op de meest veelzijdige manier de Nederlandse podcastluisteraar te bereiken.’