De NRC-lezer

NRC staat voor unieke en onderscheidende kwaliteitsjournalistiek en met deze journalistiek bereiken we zowel met papier als digitaal een hoogopgeleide en kapitaalkrachtige doelgroep.

NRC-lezers betalen voor onze kwaliteitsjournalistiek en daardoor zijn ze zeer betrokken. De NRC-lezer wil niet alleen het wie, wat, waar en wanneer weten, maar vooral het waarom. NRC licht tegels op.

Deze pagina geeft een overzicht van een aantal doelgroepkarakteristieken van de NRC-lezer, waarmee de lezer specifieker te segmenteren is.

Profiel NRC-lezer

Het bereik van NRC

Betrokkenheid van NRC-lezer

NRC Carrière

Nieuwsconsumptie

Consumptie van advertenties

Profiel van de NRC-lezer

De NRC-lezer is hoogopgeleid en kapitaalkrachtig. Op nrc.nl bereikt NRC een jongere doelgroep: ruim een derde is tussen 18 en 35 jaar.

NRC is sterk in AB1 (in %)

De NRC-lezer is hoger opgeleid dan gemiddeld NL (in %)

Met print en online bereikt u alle leeftijdsgroepen (in %)

Man-vrouwverhouding (in %)

Persoonlijke interesses van de NRC-lezer (in %)

De NRC-lezer besteedt meer geld dan omgeving aan… (in %)

Het bereik van NRC

401.000 lezers*

NRC Doordeweeks
*ochtend- en middagkrant ma-vr ontdubbeld

603.000 lezers

NRC Weekend

21,5 miljoen

pageviews per maand op nrc.nl

165.000 likes

op Facebook

554.000 volgers

op Twitter

211.000 abonnees

op de nieuwsbrieven

De NRC-lezer is zeer betrokken

NRC heeft enkel betalende lezers en daarmee betrokken lezers.

Goede vriend of familie

90% van de abonnees ziet ons als (goede) vriend / familie

Gestegen contractduur

86% heeft de intentie om zijn of haar abonnement voort te zetten

Contractduur

NRC biedt alleen langlopende abonnementen aan

NRC biedt geen (gratis) proefabonnementen aan

Langere leesduur

De leesduur van onze titels is lang

NRC Carrière

Het carrièreplatform van NRC heeft als doel werkgevers en hoogopgeleide en talentvolle werknemers te verbinden door relevante content en vacatures te bieden. Klik hier voor meer informatie.

De NRC Carrière-doelgroep werkt vooral in onderstaande sectoren (in %)

De NRC Carrière-doelgroep is werkzaam in diverse functies (in %)

De NRC Carrière-doelgroep is vaak een eindbeslisser op het gebied van... (in %)

Tweederde van de doelgroep is actief of latent op zoek naar een baan (in %)

De data in bovenstaande grafieken zijn gebaseerd op de doelgroep: hoogopgeleiden (hbo+) tot 65 jaar, werkzaam of werkzoekend

Hoe consumeert de NRC-lezer zijn nieuws?

De helft van de NRC-lezers heeft een papieren abonnement, maar we zien dat steeds meer lezers hun weg naar onze digitale journalistiek weten te vinden via Facebook, Twitter en de NRC niche-nieuwsbrieven. Ze gebruiken hiervoor de laptop, tablet en vooral mobiel.

Soort abonnement (in %)

Apparaatgebruik nrc.nl (in %)

Hoe consumeert de NRC-lezer zijn advertenties?

De NRC-lezer geeft aan dat een advertentie vooral moet informeren en bij voorkeur kennis moet bieden. Net als de journalistiek mag een advertentie de lezer prikkelen.

De NRC-lezer vindt een advertentie vooral interessant als deze… (in %)

Actie naar aanleiding van een advertentie is gestegen (in %)

Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met:

Sales

E: sales@nrc.nl
T: +31 (0)20 755 3053

Download meer informatie

Factsheet NRC-lezer
Factsheet NRC Carrière