De NRC-lezer

NRC staat voor unieke en onderscheidende kwaliteitsjournalistiek en met deze journalistiek bereiken we zowel met papier als digitaal een hoogopgeleide en kapitaalkrachtige doelgroep.

NRC-lezers betalen voor onze kwaliteitsjournalistiek en daardoor zijn ze zeer betrokken. De NRC-lezer wil niet alleen het wie, wat, waar en wanneer weten, maar vooral het waarom. NRC licht tegels op.

Deze pagina geeft een overzicht van een aantal doelgroepkarakteristieken van de NRC-lezer, waarmee de lezer specifieker te segmenteren is.

Algemene informatie

AB1=NRC

Bereik van NRC

Betrokkenheid bij NRC

Algemene informatie

Profiel

Man-vrouwverhouding (in %)

Sociale klasse (in %)

Leeftijdsverdeling (in %)

Opleidingsniveau (in %)

Top 10 interesses van de NRC-lezer (in %)

NRC-lezer besteedt meer geld dan omgeving aan… (in %)

Huishouden online (in %)

Huishouden print (in %)

NRC Carrière

Het carrièreplatform van NRC heeft als doel werkgevers en hoogopgeleide en talentvolle werknemers te verbinden door relevante content en vacatures te bieden. Klik hier voor meer informatie.

Beroepsgroepen top 5 (in %)

De helft van de NRC-lezer is actief of latent op zoek naar een (nieuwe) baan (in %)

Arbeidsprofiel online (in %)

Arbeidsprofiel print (in %)

Leidinggevende functie van NRC-lezer

De data in bovenstaande grafieken zijn gebaseerd op de doelgroep: hoogopgeleiden (hbo+) tot 65 jaar, werkzaam of werkzoekend

Nieuwsconsumptie

De helft van de NRC-lezers heeft een papieren abonnement, maar we zien dat steeds meer lezers hun weg naar onze digitale journalistiek weten te vinden via Facebook, Twitter en de NRC niche-nieuwsbrieven. Ze gebruiken hiervoor de laptop, tablet en vooral mobiel.

Soort abonnement (in %)

Apparaatgebruik nrc.nl (in %)

AB1=NRC

NRC heeft enkel betalende lezers en daarmee betrokken lezers.

De NRC doelgroep is sterk vertegenwoordigd in sociale klasse AB1

Sociale klasse AB1 (in %)

NRC heeft de hoogste selectiviteit in AB1

Selectiviteit is afwijking van de geselecteerde doelgroep t.o.v. gemiddeld Nederland.

Selectiviteit in AB1

Zeer hoog engagement van de NRC-lezer

Gemiddelde leesduur per gelezen editie.

Leesduur (in minuten)

Het bereik van NRC

Print

412.100 lezers*

NRC Doordeweeks
*ochtend- en middagkrant ma-vr ontdubbeld

680.000 lezers*

NRC Weekend
*NRC Weekend + geschat bereik nrc.next op zaterdag.

Leesminuten

35 min. NRC Doordeweeks
55 min. NRC Weekend

Online

23,6 miljoen

Pageviews per maand op nrc.nl

27 seconden

Gemiddelde time in view

Bijna 3 minuten

Gemiddeld time on page

232.000 unieke abonnees

Op de nieuwsbrieven

De NRC-lezer is zeer betrokken

NRC heeft enkel betalende lezers en daarmee betrokken lezers.

Goede vriend of familie

90% van de abonnees ziet ons als (goede) vriend / familie

Gestegen contractduur

86% heeft de intentie om zijn of haar abonnement voort te zetten

Contractduur

NRC biedt alleen langlopende abonnementen aan

NRC biedt geen (gratis) proefabonnementen aan

Langere leesduur

De leesduur van onze titels is lang

Voor vragen of meer informatie kunt u contact opnemen met:

Sales

E: sales@nrc.nl
T: +31 (0)20 755 3053