Afgelopen donderdag 3 november vond de NRC Inspiratiesessie plaats in De Cristofori Concertzaal te Amsterdam. De centrale vraag gedurende deze dag was ‘Hoe bereik je een veeleisende en kritische doelgroep en hoe kun je deze binden aan je merk?’ Dit onderwerp werd door verschillende personen vanuit hun expertise belicht.

Zo sprak hoofdredacteur Peter Vandermeersch over de missie van NRC om de beste kwaliteitsjournalistiek van Nederland te brengen. Ook de strategie van NRC in een veranderend medialandschap kwam aan bod. Hij benadrukte het belang van kwaliteitsjournalistiek in een wereld waar steeds meer en steeds vluchtiger informatie beschikbaar is en steeds minder journalistiek.

Han-Menno Depeweg, Uitgever Digitaal bij NRC, vertelde hoe NRC er voor zorgt dat de hoogwaardige content bij de lezers terecht komt. Hij sprak ook zijn verwachtingen voor de toekomst uit, en ging daarbij met name in op hoe de digitale consument in de toekomst gebruik maakt van digitale journalistiek.

Xavier van Leeuwe, Directeur Marketing & Data gaf tijdens de NRC Inspiratiesessie aan hoe hij met zijn team een daling van abonnees omboog naar een structurele stijging. Dit deed hij door aan de keukentafel van abonnees plaats te nemen en te luisteren. Vervolgens zijn er diverse data analyses geweest om te komen tot een beter passend abonnement per lezer. Dit heeft zijn vruchten afgeworpen.

Wilfred Mons, Branded Content Director bij NRC, is expert in het begeleiden van adverteerders op dit vlak. Zo gaf hij aan dat men niet alleen moet willen zenden maar juist inhoudelijk een lezer moet verrassen. Wilfred vertelde hoe hij dagelijks de verbinding maakt tussen adverteerder en lezer door middel van branded content.

Willemijn Zwiep werkt bij Deloitte als Hoofd Corporate Communicatie en is partner van NRC. Zij gaf aan dat contentmarketing een belangrijke rol speelt in de marketingstrategie van Deloitte. Sinds de lancering van online branded content, maakt zij hier gebruik van bij NRC. Vanuit haar rol bij Deloitte is zij nauw betrokken geweest in dit traject en tijdens het programma deelde ze resultaten van dit partnership met NRC met de aanwezige adverteerders.

De dag werd afgesloten met een netwerkborrel. Bekijk hier een aantal foto’s en hieronder de video.