Op de vraag ‘Hoe gaat het eigenlijk met de abonnementenverkoop van de NRC?’ heeft NRC een helder antwoord.

Commercieel Directeur Madelon Fortuin licht toe: “Het korte antwoord op deze vraag is als volgt: papier daalde in 2016 ten opzichte van 2015 met zowat vijf procent. Onze digitale verkoop steeg met 46 procent, waardoor de totale verkoop met 6 procent steeg.’ Dit korte antwoord behoeft nadere toelichting, maar de samenvatting komt op het volgende neer:
* het aantal abonnees (print en digitaal samen) op NRC Handelsblad en nrc.next groeit. Respectievelijk plus 3% en plus 5%
* abonnees nemen gemiddeld minder papier af en meer digitaal (papier daalt met 5%, digitaal stijgt met maar liefst 46%!)
* de totale betaalde oplages van de NRC-titels samen doen het goed; een stijging van 6%

Papier doet het vooral goed in het weekend. We hebben 7.000 abonnees met één van onze papieren weekendkranten meer dan een jaar geleden. De combinatie die steeds succesvoller is, is een digitaal abonnement gedurende de week en een papieren krant op zaterdag.

Hoe je het ook wilt bekijken, uiteindelijk leiden deze cijfers onder aan de streep tot een positief resultaat en daar zijn we blij mee. Want het zegt, in een tijd waarin steeds meer mensen zich bewust zijn van de waarde van goed uitgezocht nieuws, iets over de relevantie van onze journalistiek. Kwaliteitsjournalistiek die lezers blijft bereiken die bereid zijn te betalen. En dat is cruciaal; dat zorgt dat we met onze ruim 200 journalisten deze vorm van kwaliteitsjournalistiek kunnen blijven borgen”.

Lees hier het webblog van hoofdredacteur Peter Vandermeersch over dit onderwerp