InterviewsNieuws

Op zoek naar nieuwe verdienmodellen met kwaliteitscontent

Door 26 november 2013 Geen Reacties

Nieuwe manieren vinden om lezers van NRC beter te bedienen, dat is de constante focus van Ward Wijndelts. ‘Ontbundelen’ van content is daarbij het codewoord. Zijn officiële functietitel is Business Developer bij NRC Media. Zijn dagelijks werk: antwoord vinden op de vraag op welke manieren NRC zijn kwaliteitscontent beschikbaar kan maken, zodat de lezer erover kan beschikken op het moment en in de vorm die hij wil. Én de verdienmodellen vinden die daarbij passen.

“Onze organisatie en de wereld waarin we actief zijn veranderen in hoog tempo,” zegt Ward Wijndelts. “We zijn 150 jaar gewend geweest om dagelijks op papier samen te vatten wat er in de wereld gebeurt. Dat was de identiteit van NRC, daar waren we heel goed in. Ons doel is ongewijzigd: we willen hoogwaardige informatie verspreiden en verkopen. Maar we kampen met een aantal ingrijpende ontwikkelingen. Mensen van jonger dan 40 lezen nauwelijks kranten meer. Advertentie-inkomsten dalen al jaren. Er heeft een radicale verschuiving plaatsgevonden in de driehoek lezer – adverteerder – uitgever. Dat betekent dat er nieuwe verdienmodellen bedacht moeten worden. Elk mediabedrijf worstelt daarmee, elk mediabedrijf zoekt.”

Vrijheid om te experimenteren

“Wij hebben het geluk dat NRC Media een zelfstandig bedrijf is. We krijgen de vrijheid om te experimenteren. Als het niet werkt, leren we daarvan en bedenken we iets anders. We willen niet alleen consolideren wat we hebben, we willen vooruit. Ons sterke merk in daarbij in ons voordeel. Door al die jaren heen hebben we vertrouwen bij onze doelgroepen opgebouwd, we hebben credit verdiend.”

Succesvolle reader krijgt navolging

Een van de middelen die NRC Media al inzet om zijn content op een andere manier beschikbaar te maken is de NRC Reader, gelanceerd in februari van dit jaar. Met de app krijgen lezers zeven dagen per week rond de zeven kwaliteitsstukken aangeboden, geselecteerd door de hoofdredactie. De stukken worden voorzien van extra beeld en andere voor de lezer relevante toevoegingen. Intussen is de app al op meer dan 100.000 iPads en iPhones geïnstalleerd. Als vervolg op dat succes werd medio oktober jl. de Opinie & Debat reader gelanceerd, met zes keer per week een selectie van artikelen door NRC’s opinieredactie.

Maar er is meer nodig om de lezer, die overal en altijd informatie tot zijn beschikking heeft, te blijven binden en boeien. Er is ook meer nodig om de averteerder, die al lang niet meer afhankelijk is van de pagina in de krant of de banner op de website, te blijven bedienen. Er is, simpelweg, meer nodig om winstgevend te blijven als mediabedrijf.

Ontbundelen van content

Het ‘ontbundelen van content’ is een van de wegen die NRC Media bewandelt om het de lezer meer naar de zin te maken. Het is een slimme manier van selecteren en (her)gebruiken van content die anders, aldus Wijndelts: “na een keer lezen in de kattenbak belandt.” Artikelen houden hun journalistieke waarde en relevantie, ook nadat ze in de krant of op een website zijn verschenen. Je kunt ze verzamelen, herbundelen, en via andere platforms aanbieden. Als e-book rondom een actueel thema of nieuwsfeit bijvoorbeeld. Of als longread (lange journalistieke achtergrondartikelen met mooie fotografie en videobeelden. Die over Berry van Aerle en het EK voetbal van 88 was de eerste die NRC produceerde).

“Het ontbundelen van content geeft ons ook de mogelijkheid om veel meer verschillende abonnementsvormen en combinaties van abonnementen aan te bieden. Ook daarin kiest de lezer wat het best bij hem past. We gaan werken met een zogeheten ‘metered model’: op basis van je lees- en klikgedrag krijg je een bepaald type abonnement aangeboden, dat het best bij jou past. Bij de longreads hebben we sinds kort een donatieknop. Lezers kunnen daarmee vrijwillig hun waardering laten blijken door een bedrag te doneren. Het loopt al vrij aardig. Donaties variëren van 1 tot 10 euro, met het zwaartepunt op 3 euro. Dan krijg je er namelijk ook een e-bookje bij. Je ziet dat lezers echt wel bereid zijn om te betalen voor hoogwaardige journalistieke producten. Het is net als bij De Correspondent. Je kúnt alles gratis lezen, maar je mag geld geven als je het waardeert.”

Donatieknop bij longreads

Donatieknop bij longreads

Personaliseren van informatie

De lezer is steeds meer aan zet dus. Hoe ver gaat dat? Gaan we toe naar volledige personalisatie van informatie? Wijndelts denkt niet dat het zo’n vaart zal lopen. “Vooralsnog is er maar een heel klein deel van de gebruikers die de behoefte heeft om zelf zijn informatiepakket samen te stellen. Het wordt veel geroepen, maar in de praktijk zijn het toch vooral de mediaprofessionals die het echt doen. De ‘gewone’ nieuwsconsument vindt het nog steeds erg lekker en gemakkelijk om nieuws en informatie aangereikt te krijgen, gefilterd door experts. Bovendien: kun je een businessmodel bouwen op gepersonaliseerde content? Dat denk ik ook niet.”

Nieuwe commerciële mogelijkheden

De nieuwe manieren van content verspreiden en verkopen bieden ook weer interessante mogelijkheden voor adverteerders. “De traditionelere kanalen – de pagina in de krant, de banners op onze website – blijven natuurlijk bestaan en blijven interessant. Maar het pakket wordt diverser, en er is veel meer mogelijk, creatief en qua targeting van doelgroepen. Uit de cijfers blijkt dat de advertorials in onze readers even goed worden gelezen en geklikt als de redactionele artikelen. Dat komt omdat sales ervoor zorgt dat de commerciële content aansluit bij de redactionele content. Lezers vinden die commerciële boodschappen prima, als ze maar relevant voor ze zijn. Uiteindelijk is dat waar het allemaal om draait: “is dit interessant voor mij, en is het dat op dit moment?”

Wijndelts’ choice

Goede ideeën kunnen overal ontstaan. Maar je hoeft ze ook niet altijd zelf te verzinnen. Wat zijn lichtende voorbeelden voor Ward Wijndelts?
Cir.ca. Een nieuwssite waarop je een onderwerp volgt. Je krijgt er info over in de vorm van artikelen, beelden, tweets, andere updates.

Quartz. Werkt ook met thema’s in plaats van met nieuws. Je kunt thema’s volgen, via een gratis webapp. Ze verdienen aan advertorials.

La Presse. Dit bedrijf – dat ongeveer even groot is als NRC! – investeerde 40 miljoen Canadese dollars in een iPad applicatie, La Presse+. Het Franstalige nieuwsmedium verzamelde binnen een half jaar 200.000 abonneees. Zij betalen niets. La Presse+ verkoopt advertentiepagina’s à 16.000 euro. En het loopt als een trein. De investering is binnen 1,5 jaar terugverdiend.