Bij de European Digital Media Awards die op 24 april in Kopenhagen werden uitgereikt, was de website van NRC genomineerd als ‘beste nieuwssite’. De andere genomineerden in deze categorie waren de twee Britse nieuwssites The Financial Times en The Guardian. De awards worden jaarlijks toegekend door de World Association of Newspapers om de beste digitale initiatieven van Europese uitgevers te bekronen. Uiteindelijk ging de award naar The Guardian maar NRC is bijzonder trots op deze eervolle nominatie.

Kwaliteitsjournalistiek
De nominatie van nrc.nl voor een award die online kwaliteitsjournalistiek bekroont, betekent een grote eer voor NRC en erkenning van de belangrijke rol van online binnen de organisatie. NRC staat voor vernieuwing en de organisatie heeft nieuwe ontwikkelingen in het medialandschap altijd snel herkend, omarmd en geïnitieerd. De in 2015 vernieuwde website is onderdeel van een revolutie van papier naar digitaal. Wieland van Dijk, Chef Online NRC: “Al tweehonderd jaar zijn we goed in het maken van kranten. Een traditie waarop we trots zijn en die we koesteren. Maar online journalistiek is een wezenlijk ander vak. We zijn online 24 uur per dag aanwezig en we hebben andere manieren om onze verhalen te vertellen. Daardoor moeten we anders denken om onze verhalen goed over de bühne te brengen. Online is daarom eerst, daaruit volgt papier.”

Vernieuwingen website
Naast een nieuwe redactionele aanpak is ook de website nrc.nl sinds oktober 2015 sterk vernieuwd. Zo heeft NRC een betaalmuur geïntroduceerd. Kwaliteitsjournalistiek kost immers geld, ongeacht de drager. Steeds meer lezers zijn bereid te betalen voor online kwaliteitsjournalistiek, zo bleek uit de resultaten die NRC Media in 2016 boekte. Ook blijft de gemiddelde leesduur online stijgen, hetgeen wijst op een toenemende betrokkenheid van digitale lezers. Han-Menno Depeweg, Uitgever Digitaal, “Video’s en infographics worden vaker onderdeel van de NRC-verslaggeving. We merken dat door nieuwe vormen en presentatie van onze stukken in te zetten het ons lukt om lezers langer aan ons te binden”.

Doelgroepen effectief bereiken online
Madelon Fortuin, Commercieel Directeur: “De hoge kwaliteit van de online journalistiek maakt nrc.nl een aantrekkelijke omgeving voor samenwerking op het gebied van branded content en advertenties. Ook op dit vlak wordt continu doorontwikkeld. Zo gebruikt NRC sinds begin 2017 de software van Moat. Deze tool maakt het mogelijk om de engagement op online branded content artikelen te meten. Ook biedt het extra inzichten bij display campagnes. NRC neemt op dit vlak een proactieve en adviserende rol in richting adverteerders.
NRC was de eerste exploitant die het mogelijk maakte om advertenties asynchroon in te laden: de advertentie op nrc.nl laadt pas als deze zichtbaar is voor de bezoeker. Zo betaalt de adverteerder alleen voor de advertenties die in beeld zijn geweest. Daarbij zijn er twee nieuwe afrekenmodellen geïntroduceerd, namelijk de viewable CPM (IAB: 50% en minimaal 1 seconde in beeld) en een Run of Excellence van advertentieposities die minimaal 5 seconden in beeld zijn.

De digitale lezersdoelgroep in beeld
Een groeiend digitaal bereik biedt volop mogelijkheden om het lezerspubliek beter te leren kennen. NRC analyseert het gedrag van digitale lezers nauwkeurig met behulp van Chartbeat. Van Dijk: “We kunnen op geaggregeerd niveau, real-time zien hoeveel bezoekers we op de site hebben, welke stukken ze lezen en hoeveel tijd ze aan die stukken besteden. Met name dat laatste is een heel belangrijke maatstaf voor het succes van onze online journalistiek. Langere, onderscheidende NRC-verhalen die je niet op een andere plek leest, doen het vooral heel goed.”

De analyses van Chartbeat worden ook proactief gebruikt door de lezersdesk van NRC om de juiste NRC-items op het juiste moment via diverse kanalen te delen. Met de NRC-nieuwsbrieven worden in totaal 205.000 unieke abonnees bereikt en ca 30% van het totale verkeer van nrc.nl komt binnen via social media.

Relevant blijven door continu te ontwikkelen

De verdere ontwikkeling van online kwaliteitsjournalistiek blijft onverminderd belangrijk, zo blijkt ook uit de strategie voor 2017. “We moeten onszelf juist op dit vlak telkens uitdagen om relevant te blijven in het digitale tijdperk”, aldus Van Dijk.

Ook impactvol adverteren?
Wilt u ook binnen een online journalistieke omgeving van de hoogste kwaliteit in contact komen met de betrokken NRC-lezer? We voorzien u graag persoonlijk van advies via sales@nrc.nl of +31 (0)20 755 3053.