Op 4 september 2017 is Jort Koopman gestart als Branded Content Director bij NRC Media. Daarvoor werkte hij als Commercieel Manager bij NU.nl & NUsport bij Sanoma NL, waar hij het branded content label NUstudio heeft opgezet. In zijn nieuwe rol bij NRC zal hij eindverantwoordelijk zijn voor de NRC Branded Content partnerships.


Wie is Jort Koopman?
Ik ben 32 jaar, samenwonend met Marouschka en vader van ons lieve dochter Saar. Verder ben ik gek op muziek, sport ik graag en probeer ik geregeld de beste spareribs en pulled pork op mijn barbecue te maken. Na mijn studie marketing ben ik gestart bij Sanoma en heb ik in de afgelopen 7,5 jaar diverse functies vervuld. Van marketeer naar (commercieel) productmanager om daarna als strategie & conceptmanager en later commercieel manager van NU.nl & NUsport aan de slag te gaan. Een fantastische periode met mooie merken, uitdagende projecten en fijne collega’s.


Waarom heb je voor NRC Media gekozen?

Naast dat ik NRC één van de meest mooie merken van Nederland vind, ben ik iemand die graag met mensen werkt waar ik energie van krijg. Dit ervaarde ik direct tijdens mijn eerste kennismakingsgesprekken. Zeer bevlogen mensen en mooie ambities waarbij Mediahuis ons ook nog eens in staat stelt om onze eigen koers te varen. Dit zorgde er voor dat ik meteen het enthousiasme en de drive voelde om deze uitdaging bij NRC aan te gaan en gezamenlijk de volgende stap te zetten op (commercieel) product development en branded content vlak.


Wat is jouw visie op Branded Content?
In een onlangs verschenen blog heb ik mijn gedachten hier al eens over laten gaan want ik vind oprecht dat content marketing onnodig complex wordt gemaakt. De terminologie en gouden formules vliegen ons om de oren terwijl we het hebben over iets wat we dagelijks in veelvoud doen: ‘communiceren’. In de basis hebben we het dus over een boodschap (content) en een toehoorder (context), waarbij het de kunst is je boodschap zodanig over te brengen dat je de aandacht krijgt van die mensen die je wenst te bereiken.

Dat het voor bedrijven steeds lastiger wordt om aandacht van de consument te krijgen, staat buiten kijf. Mediamerken hebben echter al een bepaalde mate van aandacht van de consument en weten als geen ander hoe je relevante content maakt die de consument helpt, inspireert, in vervoering brengt of in beweging krijgt. Het mediamerk zit namelijk vaak in de routine van de consument als je kijkt naar mediaconsumptie. Er is vaak een relatie. Hét podium voor adverteerders om, naast haar eigen kanalen, de verbinding met de consument op te zoeken en hun verhaal te vertellen. Het start voor bedrijven bij  het maken van (branded) content, maar content marketing kan niet zonder marketing van je content. Daar kunnen mediamerken zoals NRC bij helpen.

Bij de marketing van je content is het niet alleen belangrijk om je doelgroep te kennen, maar ook om deze daadwerkelijk te bereiken op het moment dat zij er ontvankelijk voor zijn. In de toekomst verwacht ik dan ook dat we steeds beter in staat zijn om (branded) content af te stemmen op basis van persoonlijke voorkeuren en wensen. Want ondanks alle technische mogelijkheden en datapunten kiezen we in de benadering van de consument vaak voor ‘one-size-fits-all-messaging’. Een eenheidsworst. Targeting op basis van demografie. Dit terwijl er zoveel verschillen zijn tussen de mensen die in een bepaalde doelgroep vallen.

Ook zie je een positieve verschuiving in de wijze waarop we de impact van branded content bepalen. Als het doel van branded content is om de kennis en de houding van het publiek te beïnvloeden om hiermee sympathie te kweken en kennis rondom het merk te vergroten, zou je ook willen afrekenen op het uiteindelijke resultaat. Een mooie eerste stap is afrekenen op engagement, in de toekomst zal er een verschuiving plaatsvinden naar afrekenen op merkeffecten. De mediamerken die dan echt de aandacht van de consument hebben in plaats van ‘vluchtig’ bezoek zullen mijns inziens boven komen drijven. En zal de impact van nieuwsmerken, door de urgentie van actualiteit, op het gebied van branded content hoger liggen.

 

Wat is volgens jou de kracht van ‘NRC’ Branded Content?
NRC biedt adverteerders niet alleen de hoogste selectiviteit binnen AB1, maar biedt adverteerders een podium waar ze echt de aandacht krijgen van een zeer geëngageerd publiek. Bereik is één, maar je hebt als adverteerder aandacht nodig om impact te kunnen realiseren. Dat biedt NRC als geen ander. Een adverteerder die zich dus wil richten tot de hoogopgeleide, kapitaalkrachtige en geëngageerde consument, binnen het umfeld van kwaliteit, kan niet om NRC heen.

 

Waar zal jij in jouw nieuwe rol op gaan focussen?
NRC heeft een fantastisch branded content team dat goed in staat is de behoefte van de adverteerder te vertalen naar NRC Branded Content concepten en uitingen, en die te koppelen aan de verschillende middelen waarover NRC Media beschikt.
In mijn nieuwe rol wil ik waarde toevoegen door te kijken naar nieuwe verdienmodellen, naar vernieuwende distributiemogelijkheden van branded content en hoe we de conceptuele denkkracht en productiestraat kunnen optimaliseren.

NRC heeft zeker op het gebied van branded content een unieke propositie in handen die ik graag onder de aandacht ga brengen bij klanten, bureaus en mensen in mijn persoonlijke netwerk. Ik kijk er dan ook erg naar uit om samen met mijn nieuwe collega’s van NRC aan de slag te gaan om onze ambities op het gebied van content marketing waar te maken.

Wilt u meer weten over NRC Branded Content? Neem dan contact op met Jort Koopman via
j.koopman@nrc.nl of
+31 (0)20 755 3053