Endometriose Stichting heeft dinsdag 28 augustus in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam de eerste prijs in ontvangst genomen bij de NRC Charity Awards.

De stichting zet zich in voor vrouwen en jonge meiden met menstruatieklachten mogelijk veroorzaakt door endometriose. “Deze advertentie heeft enorme stopping power,” aldus de vakjury onder voorzitterschap van NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch. “De advertentie trek de aandacht maar schreeuwt niet.”

De jury kende de tweede plaats toe aan drie stichtingen: Stichting Lezen & Schrijven, Plastic Soup Foundation en Voedselbanken Nederland. Vier het Leven en Pax Kinderhulp ontvingen een prijs in de categorie online voor hun banner. Diabetes Fonds is de winnaar van de publieksprijs.

Voor de NRC Charity Awards werkt NRC samen met Willem de Kooning Academie, een internationaal toonaangevende academie voor bachelor- en masteropleidingen in media, art, design, leisure en education. NRC heeft aanstormend talent van de Willem de Kooning Academie gevraagd om een campagne te ontwikkelen voor een goed doel. Ruim 290 goede doelen hebben een motivatie ingestuurd. Op basis van deze motivaties heeft NRC tweeëntwintig goede doelen geselecteerd waarvoor de studenten van Willem de Kooning Academie aan de slag zijn gegaan.

Een vakjury bestaande uit Peter Vandermeersch, Pim Gerrits (Creatief Directeur Lemz), Krista Rozema (Art Director KesselsKramer) en Susanne van Nierop (Hoofdredacteur Adformatie) heeft de tweeëntwintig advertenties beoordeeld op vormgeving, het gebruik van beeld en de kracht van de boodschap. Vandermeersch: “De vier winnaars die wij als vakjury hebben geselecteerd, trokken direct visueel de aandacht.” De publieksprijs werd uitgereikt aan het goede doel met voor het publiek de meest indrukwekkende advertentie. In totaal zijn er 19.758 stemmen uitgebracht.

Over de NRC Charity Awards
De NRC Charity Awards zijn in het leven geroepen op initiatief van NRC en bedoeld om ‘charitatief Nederland’ te ondersteunen bij het bereiken van hun doelgroep. Zowel de vakjury- als de publieksprijzen in de categorie bestaan uit een dubbele advertentiepagina in zowel NRC Handelsblad als nrc.next ter waarde van €50.300,- bruto mediawaarde (exclusief 21% BTW). De nummer één ontvang tevens een online campagne. De vakjuryprijs in categorie online bestaat uit een online campagne ter waarde van €15.000,-.

Credits
Diabetes Fonds – Creatie Dyon Kaleuwee & Ersem Ercil
Endometriose Stichting – Creatie Donja van der Stelt & Roxanne Enkelaar
Pax Kinderhulp – Creatie Marlou van Oss & Faye van de Vorst
Plastic Soup Foundation – Creatie Sinead Maduro & Nicole Spakman
Stichting Lezen & Schrijven – Creatie Jarné van Zetten & Iris Habben Jansen
Vier het Leven –  Creatie Lode Dijkers & Arman Göngür
Voedselbanken Nederland – Creatie Scott Lennaerts, Sebastian Gudmand- Høyer & Jamal Ata

Foto gemaakt door Niels Wenstedt.