Op 7 december 2017 presenteerde NOM een nieuw product aan de markt, waarin het bereik van papier en online van nieuwsmedia en magazines is gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik. In NOM Mediamerken 2017 zijn data uit de NOM Print Monitor en de NOBO-bereiksdata van websites en apps samengebracht in een omvangrijk fusiebestand. De fusie van de twee bereiksbestanden is uitgevoerd door GfK. In het fusiebestand zijn de resultaten opgenomen van 154 printmerken, 88 online merken en 45 gecombineerde mediamerken die zich zowel op papier als digitaal manifesteren.

De NOM Print Monitor (NPM) is al jaren de standaard voor het bereik en het profiel van gedrukte nieuwsmedia en magazines. VINEX (de Verenigde Internet Exploitanten) publiceert sinds eind 2016 met NOBO (Nederlands Online BereiksOnderzoek) het bereik en de profielen van websites en apps van publishers.

GfK heeft, in opdracht van NOM en in samenwerking met VINEX, de bereiksgegevens van de twee onderzoeken voor het eerst geïntegreerd in één bestand. Daarin zijn naast het bereik van de 154 printmerken en 88 digitale merken ook de gecombineerde print- en digitale merken opgenomen. Het gaat om 45 merken die hun content zowel op papier als op digitale platformen verspreiden. Daar is NRC er één van. De resultaten geven inzicht in hoeveel mensen alléén de papieren uitgave lezen, hoeveel alléén de website of app bezoeken en hoeveel mensen het merk op beide manieren consumeren.

Merkbereik van NRC
Het merkbereik geeft weer hoeveel mensen (absoluut) in een maand minimaal één keer de titels van een specifiek merk hebben gelezen, ongeacht het platform.
NRC bereikt als merk in totaal ruim drie miljoen mensen. 33% van de lezers consumeert alleen de printedities, 54% leest alleen online en 13% leest de NRC-journalistiek op beide platformen.
Opvallend is met name het percentage lezers dat alleen digitaal leest. NRC heeft, samen met AD en FD, het grootste aandeel in ‘digital-only’ bereik.

Nog steeds hoogste selectiviteit in AB1
Ook dit nieuwe onderzoek toont aan dat NRC de hoogste selectiviteit biedt in de AB1 doelgroep. NRC heeft een selectiviteit van 160 als we uitgaan van het gemiddelde bereik per editie.

 

MerkGemiddeld bereik print+online (gemidd. per editie)

Selectiviteit AB1

AD Dagbladen102
De Telegraaf101
De Volkskrant145
NRC160
Het Financieele Dagblad151
Trouw136