CasesNieuws

3D augmented reality ad in NRC Handelsblad en nrc.next

Door 1 februari 2012 Geen Reacties

Vandaag – woensdag 1 februari – verschijnt in NRC Handelsblad een 3D advertentie van Theatergezelschap De Utrechtse Spelen.  Het gezelschap kondigt met deze advertentie haar nieuwste productie Rain Man aan. Het toneelstuk, gebaseerd op de Hollywoodfilm, is vanaf 17 februari een maand lang te zien in de Utrechtse Stadsschouwburg. Donderdag verschijnt de advertentie ook op de achterpagina van nrc.next.

De Utrechtse Spelen koos voor deze innovatieve vorm van adverteren omdat het goed past bij het stuk Rain Man. Campagneleider Lieke Timmermans: “Het toneelstuk, waarvan het verhaal bij velen wel bekend is, kent veel verschillende lagen. In onze uitvoering worden ook verschillende media gebruikt, onder meer veel video. Met deze advertentie willen we het (potentiële) bezoekerspubliek voor de voorstelling nieuwsgierig maken en actief betrekken.”

Advertentie komt tot leven

De advertentie toont de poster van de voorstelling en een oproep om de Rain Man-app te downloaden. ‘Bekijkt’ de lezer de advertentie met behulp van de app, dan komt de advertentie tot leven. Men kan drie scènes uit het toneelstuk zien en met leden van de cast op de foto. De foto’s kunnen weer gedeeld worden via social media. Lieke Timmermans: “We merken dat mensen steeds meer actief betrokken willen worden, ook bij theatervoorstellingen. Met deze app spelen we daarop in. Bovendien zijn wij bij De Utrechtse Spelen altijd in voor nieuwe vormen van promotie. Zo hebben we als eerste een  digitale seizoensbrochure gelanceerd. Deze ‘ad met app’ past mooi in onze traditie van innovatieve marketingmiddelen.” De Rain Man-app herkent de tekening van de hoofdpersonen en werkt dan ook op posters en flyers, en zelfs op een t-shirt.

Goede match

De theatergroep koos voor NRC Media vanwege de goede aansluiting met haar doelgroep. Timmermans: “Het NRC Handelsblad- en nrc.next-publiek is geïnteresseerd in cultuur, nieuwsgierig naar innovaties en ze waarderen serieuze informatie. We hebben bewust een inhoudelijke app gemaakt die iets vertelt over het stuk, het is niet zo maar een gadget.

Exclusiviteit

Bij NRC Media is Accountmanager Kunst, Cultuur, Media & Entertainment Kiek Joustra verantwoordelijk voor de campagne. Kiek: “Deze nieuwe technologie sluit goed aan bij de NRC-doelgroepen en bij onze drive om te blijven innoveren. Augmented reality is een geweldige toevoeging op de reguliere advertentiemogelijkheden; lezers worden zo op een boeiende en interactieve manier geïnformeerd. In NRC Handelsblad verschijnt de advertentie voorin het eerste katern, voor nrc.next is de achterpagina gereserveerd. De advertentie is ook te zien in een kleine huis-aan-huis krant in de regio Utrecht, maar wat betreft landelijke dagbladen is NRC Handelsblad vandaag de eerste.”

De app is beschikbaar in de App Store en Android Market voor Iphone 4(S), Ipad 2, Android 2.1 of hoger, ARM v 7 processor of hoger, schermresolutie 480 x 800 of hoger.