Inspiratie

Rode Kruis

Door 28 maart 2017 Geen Reacties
Rode Kruis

Insteker Het Rode Nederlandse Kruis

Doelstelling

60 miljoen mensen zijn op de vlucht voor geweld of een conflict in eigen land. Ze zijn op zoek naar veiligheid voor zichzelf en hun gezin. In veel gevallen is er een gebrek aan onderdak, voedsel, schoon drinkwater en medicatie.
Het Rode Kruis biedt wereldwijd hulp aan vluchtelingen, maar wordt steeds vaker gedwongen om keuzes te maken, simpelweg omdat er niet voldoende geld is. Daardoor staat het Rode Kruis regelmatig voor vreselijke dilemma’s: minder mensen helpen, of minder lang, of interen op de hoeveelheid praktische hulp die per persoon nodig is. Bijvoorbeeld door halve voedselpakketten uit te delen, zodat meer mensen hulp krijgen, maar dan  met de verdrietige consequentie dat zij minder lang met het pakket kunnen doen.

Case Het Rode Kruis
Case Het Rode Kruis
Strategie

Met deze campagne wil Het Rode Kruis ervoor zorgen dat dit soort keuzes niet gemaakt hoeven te worden. Want het Rode Kruis wil iedereen in nood kunnen helpen.
De doelstelling van de campagne was dan ook financieel. Er moet voldoende geld zijn om al deze vluchtelingen te kunnen helpen.

Aanpak

De NRC-lezer werd bereikt door een envelop van het Rode Kruis met daarin een brief mee te sturen met NRC Weekend van zaterdag 10 oktober. In deze brief wordt uitgelegd waar de noodoproep voor is en hoe de lezer hieraan gehoor kan geven in de vorm van een gift. De resultaten van de mailing waren zeer positief. De respons was conform verwachting en het giftbedrag van de NRC-lezers was vele malen hoger dan verwacht.

Case Het Rode Kruis