nrc media logo

Feitelijk betrouwbaar: een beter inzicht in de waarde van een journalistiek nieuwsmerk

woensdag 14 oktober 2020

In de afgelopen periode heeft de uitbraak van het coronavirus gezorgd voor een sterke behoefte aan betrouwbare informatie en kwaliteitsjournalistiek. Journalistieke nieuwsmerken zoals NRC varen er wel bij: meer lezers, meer abonnees en een sterk gestegen bereik. Op veel lijstjes scoort het nieuwsmerk NRC hoog op betrouwbaarheid, maar wat betekent dit nu werkelijk? Welke aspecten zorgen ervoor dat de mediaconsument een nieuwsmerk vertrouwt? Die vragen heeft NRC Media samen met onderzoeksbureau DVJ Insights opgepakt. Het resultaat hiervan is het onderzoek ‘Feitelijk betrouwbaar’.

Het onderzoek richt zich op een verdieping van het begrip vertrouwen in relatie tot journalistieke nieuwsmedia en de toegevoegde waarde van een betrouwbaar nieuwsmerk voor commerciële uitingen. Eerste resultaten laten zien dat er een sterk positief effect bestaat van het nieuwsmerk op de merk KPI’s van een advertentie. Verdere analyse bevestigt daarbij dat vertrouwen een centrale rol speelt bij dit effect. Het nieuwsmerk zorgt voor meer positieve en meer onderscheidende associaties met het adverterende merk. Ook dit effect loopt via het vertrouwen van de lezer in het nieuwsmerk. Daarbij worden adverterende merken positiever geëvalueerd binnen een context van een betrouwbaar nieuwsmerk. Er is sprake van halo-effect van het nieuwsmerk.

‘Feitelijk betrouwbaar’ is een samenwerking met DVJ Insights. Ronald Jansen, Managing Partner van DVJ Insights: “Het onderzoek combineert een uitgebreide literatuurstudie met een experiment. De literatuurstudie heeft een beeld gegeven welke dimensies van belang zijn bij de meetlat ‘vertrouwen’. Deze dimensies zijn vervolgens getoetst bij de NRC-lezer en de gemiddelde Nederlandse dagbladlezer”. Vanuit DVJ Insights is Hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen Prof. Dr. Tammo Bijmolt bereid gevonden het onderzoeksdesign te reviewen. Onder zijn toezicht is een onderzoeksdesign neergezet waarbij mediaconsumptie en leesmoment van het dagblad in een experiment zijn verwerkt.

Rond het thema vertrouwen en de rol van kwaliteitsjournalistiek in het huidige medialandschap komt NRC binnenkort met een speciale publicatie voor relaties. In deze publicatie wordt uitgebreid ingegaan op de resultaten van het onderzoek.  Madelon Fortuin: “Het onderzoek heeft ons een schat aan data opgeleverd over nieuwsmerken in het algemeen en het NRC-merk in bijzonder. Daarbij hebben we nu een veel beter inzicht verkregen wat vertrouwen van de consument in een nieuwsmerk nu werkelijk betekent. Die data gaan we nu verder analyseren en delen we straks graag met onze relaties.”  

Artikelen over dit onderzoek zijn ook te lezen bij DVJ, Adformatie, Nederlands MediaNieuws, Mediaonderzoek.nl, NDP en Media Marketing (BE).