Home / De NRC-lezer

De NRC-lezer

Op deze pagina vindt u meer informatie over de NRC-lezer. De NRC-lezer is hoogopgeleid en kapitaalkrachtig en is te specificeren door een aantal kenmerken.

De NRC-lezer is hoogopgeleid en kapitaalkrachtig

De NRC-lezer is hoogopgeleid en kapitaalkrachtig. Van de lezers valt 80% in de AB1-doelgroep en zelfs 56% bevindt zich in sociale klasse A. Dit betekent dat NRC het hoogste procentuele aandeel heeft in sociale klasse AB1. NRC heeft ook het hoogste selectieve bereik in AB1. NRC Doordeweeks heeft een selectiviteit van 182 en 174 bij NRC Weekend. Op nrc.nl is de selectiviteit 182. Op alle podia van NRC bereikt u dezelfde kwalitatieve doelgroep.

Deze hoogopgeleide en kapitaalkrachtige lezer leest NRC vanwege haar betrouwbaarheid, deskundigheid en kwaliteit. Ruim 92% van onze lezers ziet NRC als een (goede) vriend of familie.

NRC-lezer

Leeftijdsverdeling

Van de printlezers valt 27% in de doelgroep van 35-54 jaar, de helft is ouder dan 55 jaar. De online lezers zijn een stuk jonger. Ruim een derde is jonger dan 34 jaar. De grootste groepen bestaan uit tweepersoonshuishoudens zonder kinderen óf kinderen die al het huis uit zijn. De helft van de abonnees heeft een papieren abonnement (met gratis online toegang). Een kwart van de lezers heeft doordeweeks een digitaal abonnement en leest in het weekend de krant op papier. Ruim 10% heeft een volledig digitaal abonnement.

De NRC-lezer wil vooral artikelen lezen die handelen over buitenlands nieuws, politiek, wetenschap, economie & financiën en boeken.

Hoog engagement en leesduur

Wat verder opvalt is dat NRC-lezers een zeer hoog engagement hebben. NRC Doordeweeks heeft een leesduur van 44 minuten en NRC Weekend van 59 minuten. Op nrc.nl neemt de leesduur ook nog steeds toe. Door de hoge selectiviteit in AB1 en de lange leesduur heeft u gegarandeerd impact op de AB1-doelgroep.

Beklijving van de NRC-lezer

De beklijving van onze abonnees is verbeterd doordat abonnementen nog meer worden afgestemd op de lezersbehoeften. De gemiddelde looptijd is gestegen van 0,9 jaar (in 2014) naar gemiddeld 2,1 jaar. Gratis proefabonnementen biedt NRC niet aan. Dit resulteert in enkel betalende lezers en daardoor zeer betrokken lezers. De focus ligt op een langetermijnrelatie met de NRC-lezer voor een optimale engagement.

 

Download hier de facts & figures voor meer informatie. Voor vragen over adverteren bij NRC kunt u contact opnemen met onze salesafdeling.

T
(020) 755 3053
M sales@nrc.nl