nrc media logo

Internet of Things

Case: XTR Maatwerk

Vodafone Business is een toonaangevende partner op het gebied van Internet of Things: met het tot stand brengen van inmiddels 100 miljoen IoT-connecties wereldwijd en het aanbieden van een landelijk dekkend IoT-netwerk in Nederland. Door cases uit de praktijk uit te lichten via de verschillende kanalen van NRC, hebben we getoond hoe IoT slimme oplossingen biedt die ons dagelijks leven makkelijker, veiliger en waardevoller maken.

Aan de hand van informatieve en inspirerende klantcases is de wereld van IoT begrijpelijk, interessant en vooral relevant gemaakt. Waarin Vodafone Business als partner haar kennis en expertise deelt om (toekomstige) klanten te helpen de juiste kansen te benutten in hun onderneming.

Binnen het thema Internet of Things plaatsten we diverse journalistieke verhalen met voorbeelden uit de praktijk waarin verbonden apparaten op een innovatieve manier worden ingezet. Zo brachten we onder andere in beeld hoe een start-up in samenwerking met de Politie watervervuiling realtime in kaart brengt en daarmee burgers alerter maakt op hun water- en leefomgeving, hoe een bedrijf Amsterdamse dijken verstevigd en onderhoud dankzij IoT en daarmee een wereldprimeur behaalde en wat twee broers met behulp van het wereldwijde IoT-netwerk van Vodafone kunnen betekenen voor nationale en internationale rederijen.

Oplevering

In 19 artikelen op nrc.nl inclusief een geprinte XTR-bijlage deelden we op journalistieke wijze kennis over de kansen en mogelijkheden van Internet of Things. De focus van de artikelen: hoe ondernemers met de inzet van IoT-oplossingen hun bedrijf slimmer, flexibeler en productiever maken. Om het effect van de content te meten zijn diverse effectiviteitsonderzoeken gehouden.

Branded content zette Vodafone Business sterker in de markt als aanbieder van Internet of Things

Onafhankelijk effectiviteitsonderzoeksbureau DVJ Insights onderzocht de artikelen. Deze scoorden een positieve waardering, die hoger ligt dan de vastgestelde benchmark. Ook toonden de lezers die in aanraking waren geweest met de artikelen een hogere merkoverweging en merkvoorkeur voor Vodafone Business op het gebied van IoT dan de groep die de content niet had gezien.

Lezers associëren Vodafone Business als een betrouwbare partij en een vooruitstrevend merk met een leidende positie ten opzichte van de markt op het gebied van IoT (+24% t.o.v. de ‘unexposed’ groep). Daarnaast zijn lezers ook uitermate positief over hoe helder Vodafone Business communiceert over de mogelijkheden en overwegen ze Vodafone Business zelfs vaker als IoT-partner voor hun eigen bedrijf/de organisatie waar zij voor werken (+28% t.o.v. de ‘unexposed’ groep).

Conclusie

Innovatie en betrouwbaarheid zijn aspecten die dankzij de branded content artikelen zowel bij Vodafone Business als merk én als partij op het gebied van Internet of Things het sterkst naar voren komen. De artikelen zetten de lezers aan tot denken, hebben een positieve invloed op het imago van Vodafone Business als telecommerk en een nog sterkere positieve invloed op het imago van Vodafone Business als aanbieder van Internet of Things.

“Vodafone Business heeft voor het 3e jaar op rij voor een partnership met NRC gekozen om onze doelgroep op een kwalitatieve én kritische manier over Internet of Things te informeren. Het Branded Content team denkt proactief mee, schakelt snel en spreekt verwachtingen eerlijk uit. Ook als iets bijvoorbeeld niet matcht met onze doelgroep of met die van NRC. Dat alles maakt ons partnership waardevol.”

Ella van Leeuwen

Content marketeer, VodafoneZiggo

Bekijk ook onze andere NRC XTR-samenwerkingen